ព័ត៌មានជាតិ

វប្បធម៌​ទីក្រុង​ភូមិ​ជា​រាង​មូល និង ពងក្រពើ​នៅ​ក្រែក កំពង់ចាម​

​ភូមិ មូល​លេខ ១៥ នៅ​ក្រែក ខេត្ត​កំពង់ចាម វប្បធម៌​ភូមិ​មូល​បាន​ចាប់បដិ​ស​និ្ធ​ឡើង​នៅ​ចុង​សម័យ​នព្វ​សិលា (​វប្បធម៌​ថ្ម​រំ​លីង​) ៥០០០-១៥០០ ឆ្នាំមុន​គ​.​ស ។ វប្បធម៌​នេះ​បាន​បន្ដ​រហូត​ដល់​សម័យ​លោហធាតុ (​ប្រមាណ​ជា ១៥០០ ឆ្នាំមុន​គ​.​ស​) រហូត​ដល់​ដើម​ស​.​វ​ទី ១ នៃ​គ​.​ស គឺ​លំនៅដ្ឋាន​របស់​សហគម​ន៍​ខ្មែរ​ដើម​ទាំង​នោះ​ហើយ ដែល​សម័យ​ប្រវតិ្តសាស្ត្រ​បុរី (​ទីក្រុង​) ធំៗ​មួយចំនួន​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ក្រោម​ឥ​ទិ្ធ​ពល​នៃ​វប្បធម៌​ក្លឹង្គ ។ តាមពិត​មួយ​ភាគ​ធំ​នៃ​ភូមិ​មូល​ត្រូវបាន​បោះបង់ចោល​ដោយសារ​ធម្មជាតិ​មិន អំណោយផល (​ខ្ពង់រាប​) ។ ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​នៃ​វប្បធម៌​ភូមិ​មូល​នៅ​កម្ពុជា​ដោយ​លោក​បារី​ស ម៉ា​លើ​រ៉េ និង​ការសិក្សា​ថ្មីៗ​ដោយ​និស្សិត​នៃ​មហាវិទ្យាល័យ​បុរាណ វិទ្យា​ជំនាន់​ទី ៦ បានឱ្យដឹងថា ជនជាតិ​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេ​ប្រវតិ្តសាស្ត្រ​បាន​បង្កើត​នូវ​ស្ថាបត្យកម្ម ផ្ទាល់​របស់​ខ្លួន​ដោយ​ប្រើ​ដី និង​ឈើ​ជា​វត្ថុ ធាតុ​ដើម​ដើម្បី​សាងសង់​ជា​ផ្ទះសម្បែង​ស្រុក​ភូមិ​ដោយ​មាន​កំពែង មូល​មាន​គូ​ទឹក​ជុំវិញ​ដើម្បី​ការពារ​នឹង​សត្វ​សាហាវ ឬ​កុលសម្ព័ន្ធ​ដទៃ ទៀត​នៅពេល​កើតសង្គ្រាម ។​

​ជាទូទៅ​ភូមិ មូល​កាលបើ​យើង​មើល​ពី​លើ​អាកាស យើង​ឃើញ​មាន​រាង​មូល ។ ភូមិ​នេះ​ជា​លំនៅដ្ឋាន​របស់​សហគម​ន៍​ខ្មែរ​-​បុរាណ​ដែល​មាន​កំពែង​ដី​ធម្មជាតិ កំពស់ ១,៨០ ម៉ែត្រ​ហ៊ុម​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ ។​
​គួរ កត់សម្គាល់​ថា​មួយចំនួនធំ​នៃ​ភូមិ​មូល​មាន​ជម្រាល​ពី​ទី​ខ្ពស់​សិ្ថត​នៅ​ទិស អាគេ្នយ៍ ហើយ​សំ​យ៉ុង​ក្បាល​បែរ​ចុះទៅ​ទិសពាយ័ព្យ​ដែលជា​ច្រក​ទ្វារ​ចូល​ភូមិ ។ កន្លែង​ខ្លះ​មាន​ទទឹង​ប្រមាណ ៣-៤ ម៉ែត្រ ។ រីឯ​ជម្រៅ​ពី​ខ្នង​កំពែង​ទៅ​បាត​គូ​ទឹក​ខាង​ក្នុងនៃ​កំពែង​ប្រមាណ​ជា ៤ ម៉ែត្រ ។ គេ​បានដឹង​ទៀត​ថា​គូ​ទឹក​ខ្លះ​មាន​ទំហំ​ប្រមាណ​ពី ២០ ទៅ ២៥ ម៉ែត្រ ជាពិសេស​នៅ​ស្ថានីយ​ឡូ​តិ៍លេខ​៦២/៥២ នៅ​ចំការកៅស៊ូ​ក្រែក កំពង់ចាម ។​

​ការស្រាវជ្រាវ របស់​និស្សិត​ក៏​បាន​ឱ្យដឹង​ទៀត​ថា​ក្នុង​បរិវេណ​នៅ​ភូមិ​មូល​មាន​គូ​ទឹក​ខ្លះ ព័ទ្ធ​ដី​ទួល​ដែលមាន​អង្កត់ផ្ចិត​ប្រហែលជា ១៥០ ទៅ ២០០ ម៉ែត្រ ។ អ្នកស្រាវជ្រាវ​បាន​សន្និដ្ឋានថា កំពែង​នីមួយៗ​ដែល​មាន​ច្រក​កាត់ផ្តាច់​គឺជា​ទ្វារ​ចេញ​ចូល​ភូមិ​នេះ​ឯង ។ ម្យ៉ាង ទៀត​នៅ​ភូមិ​ខ្លះ​គេ​បាន​រកឃើញ​បង្គោល​ថ្ម​នៅ​ចំ​កណ្តាល​ភូមិ ជាហេតុ​នាំ​ឱ្យ​គេ​ជឿ​ថា​បង្គោល​នោះ​ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​ជំនឿ​លើ​អ្នកតា​ម្ចាស់ ស្រុក ។​

​នៅ ស្រុក​ខ្លះ​នៃ​ខេត្ត​បន្ទាយមានជ័យ​ប្រពៃណី​នេះ​ត្រូវបាន​គេ​រក្សាទុក រហូតមកដល់​ពេល​សព្វ​ថ្ងៃ​ប៉ុន្តែ​ក្រោម​រូបភាព​នៃ​បង្គោលល័​ក្ស​មឿង ឬ​អ្នកតាល័​ក្ស​មឿង ។ ពាក្យ មឿង​ជា​ពាក្យ​សៀម​មានន័យថា​ទី​ប្រជុំជន​ក្រុង ។ សូមបញ្ជាក់​ថា​តំបន់​នេះ​ធ្លាប់​ត្រូវ​បាន​ត្រួតត្រា​ដោយ​កងទ័ព​សៀម​ក្នុងសម័យ អាណានិគម ។​

​គេ បាន​រកឃើញ​នូវ​វត្ថុ​សិល្បៈ​ដូចជា​ពូថៅ ពន្លា​ក កងដៃ​ធ្វើ​អំពី​ថ្ម​រំ​លីង កុលាលភាជន៍​ព្រមទាំង​វត្ថុ​ធ្វើ​អំពី​សំរឹទ្ធ​អាច​បញ្ជាក់​នូវ​កាល​បរិ​ចេ្ឆ​ទ នៃ​ស្ថានីយ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ហើយ​ពិតជា​បាន​ស្គាល់​នូវ​ស្ថាបត្យកម្ម របស់​ខ្លួន​យ៉ាង​ពិតប្រាកដ​ទោះបីជា​ស្ថាបត្យកម្ម​នោះ​ពុំ​មែន​ជា​ស្ថាបត្យកម្ម ថ្ម ឬ​ឥដ្ឋ​ក៏ដោយ ។​

​សូមជម្រាបថា ដើម្បី​ប្រទះឃើញ​នូវ​ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងនេះ​គេ​ត្រូវ​រង់ចាំ​ដល់​សម័យ​ឥ​ទិ្ធ ពល​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​នា​ដើម​សម័យ​ប្រវត្តិ​-​សាស្ត្រ ។​ក្នុងករណី​នេះ​ហើយ​ដែល​កំពែង​ទីក្រុង​អង្គរបុរី​ដែល​ត្រូវបាន​សាងសង់​លើ លំនៅដ្ឋាន​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង ដោយ ២ រយៈកាល​ខុសគ្នា ។​

​ក្នុងដំណាក់កាល ទី​១ គេ​ឃើញ​មាន​កំពែង​ចាស់​ធ្វើ​អំពី​ដី​ធម្មជាតិ​ដែល​គេ​បាន​លើក​ឱ្យ​ខ្ពស់​ពី ផ្ទៃ​ដី​ធម្មជាតិ​ដូច​សម័យមុន​ប្រ​វតិ្ត​-​សាស្ត្រ ។ ដំណាក់កាល​ទី ២ ធ្វើ​អំពី​ឥដ្ឋ​ធំៗ​ជា​កំពែង ។​

​តាមរយៈ ការវិភាគ​ស្ថានភាព​នេះ​គេ​អាច​សន្និដ្ឋានបាន​ថា​វប្ប​ធម៌​កិ្ល​ង្គ​គ្រាន់តែ បាន​ផ្តល់​ចំពោះ​ខ្មែរ​នូវ​ឆន្ទៈ​ថ្មី​មួយ​ប្រកបដោយ​ផ្លែផ្កា​ជា វិជ្ជមាន​ដោយ​បាន​ពង្រឹងពង្រីក​នូវ​មូលដ្ឋាន​វប្បម៌​ចាស់ ។ តាមពិត​វប្បធម៌​ក្លិង្គ​ពុំបាន​ជះ​ឥ​ទិ្ធ​ពល​ទៅលើ​តំបន់​ដែល​គ្មាន​មនុស្ស រស់នៅ ឬ​ក៏​ទៅ​លើ​សហគមន៍​មនុស្ស​ដែល​គ្មាន​វប្បធម៌​-​អរិយធម៌​របស់​ខ្លួន​ផ្ទាល់​សោះ នោះឡើយ ។ ផ្ទុយទៅវិញ​វប្បធម៌​ក្លិង្គ​អាច​រីកដុះដាល​រហ័ស ដោយសារ​សមិទ្ធផល​សង្គម​គ្រប់​វិស័យ​ដែល​ជនជាតិខ្មែរ​មាន​មក​តាំងពី​សម័យ បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ផងដែរ ។​

​យើង ក៏​អាច​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា វប្បធម៌​ភូមិ​មូល​នេះ​លាតសន្ធឹង​ពី​តំបន់​ដីក្រហម​ជប់ មេមត់ ក្រែក​នៃ​ខេត្ត​កំពង់ចាម និង​ខេត្ត​សៀម​-​រាប (​ភូមិ​ល្វា ភូមិ​រើ​ល​) បច្ចុប្បន្ន ដល់​កម្ពុជា​ក្រោម​ឬ​វៀតណាម​ខាងត្បូង (​តៃនិញ ស៊ុនឡុក​) និង​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ក្នុង​ភាគ​ឥសាន ដូចជា​ខេត្ត​សុ​រិន្ទ្រ បុរី​រម្យ និង​ខេត្ត​យ​សោថន ដោយ​ឆ្លងកាត់​ខេត្ត​កណ្តាល (​វត្ត​ជើងឯក​) ជាដើម ។​

​សូម កត់ត្រា​ថា​នៅ​បណ្តា​ខេត្ត​មួយចំនួន​នៅ​ខ្ពង់រាប​នគររាជ​ភូមិ​មូល​ទាំងនោះ ដែល​តាម​ពិត​មាន​រាង​ពងក្រពើ ឬ​សត្វ​ខ្យង​ត្រូវ​បាន​បន្ត​ជីវិត​រហូត​ដល់​សម័យ​ចេនឡា ។​
https://i1272.photobucket.com/albums/y389/domneng/Plate/2013-05-08_011828_zpsc585085c.jpg
​ភូមិ មូល​នេះ​ត្រូវ​ផ្សារភ្ជាប់​នឹង​ភូមិ​ព្នង​មួយចំនួន​ដែល​សាងសង់​មាន​លក្ខណៈ រាង​មូល​ដូច​គ្នា​ដើម្បី​ទប់ទល់​នឹង​សត្រូវ​ជិត​ឆ្ងាយ ឬ​សត្វព្រៃ​ពេលយប់ ។ ទាំងនេះ​ឆ្លុះបញ្ចាំង​នូវ​ការ​ពិត​ដែល​គេ​ពុំ​អាច​ផ្តាច់​វប្បធម៌​ខ្មែរ ចេញពី​ខឿនវប្បធម៌​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​បាន ឡើយ ។ តាមពិត​ជនជាតិ​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន​បាន​ត​ពូជពង្សវង្សត្រកូល និង​កេរដំណែល​វប្បធម៌​ពី​បុព្វបុរស​សម័យមុនៗ​ដោយ​ឥត​ប្រកែក​បាន ។​

​អាជ្ញាធរខេត្ត គ្រប់​លំដាប់ថ្នាក់​គប្បី​ត្រូវ​ហាមឃាត់​គ្រប់​ការរុះរើ​ភូមិ​មូល​ទាំងនោះ ពីព្រោះ​លំនៅដ្ឋាន​នា​បុព្វ​សម័យ​ទាំងនោះ​ជា​មរតក​វប្បធម៌​របស់​ជាតិ​ទាំងមូល ។ បើ​ពុំ​ដូច្នោះ​ទេ ជាតិ​ខ្មែរ​យើង​នឹង​បាត់បង់​នូវ​ស្លាកស្នាម​វប្បធម៌​របស់​ខ្លួន​ដែល​មាន​តម្លៃ ឥត​មាន​អ្វី​អាច​ប្រៀបផ្ទឹម​បាន​កាល​បើ​ទីតាំង​បុរាណ​ដ្ឋា​ន​ទាំងនោះ​ត្រូវគេ បំបាត់ ឬ​បំផ្លាញចោល​ដោយ​ប្រការ​ណាមួយ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)៕

មតិយោបល់